Over ons

De Wijhese Harmonie is opgericht als fanfare op 21 juli 1883 en is daarmee de oudste vereniging van Wijhe. Onze Grande Dame is oud maar springlevend, jong van geest en maakt zeker deel uit van het bruisende leven van Wijhe. Bij evenementen als Koningsdag, 4 en 5 mei, de Sinterklaasintocht en de laatste jaren op de Wijhese kerstmarkt is de Wijhese Harmonie altijd present.

De geschiedenis van onze vereniging is een interessante, maar onze toekomst is zeker zo belangrijk. Om deze reden is onze opleiding iets waar veel aandacht en energie in gestoken wordt. Professionele docenten leiden de mensen op voor een diploma geldend volgens de regels van de KNFM, een overkoepelende organisatie van bijna alle muziekverenigingen in Nederland. De kreet “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst” is zeker geen holle frase. Op deze manier leren kinderen en natuurlijk ook onze oudere aspirant orkestleden hoe het is om muziek te maken en hoe fantastisch het is om SAMEN muziek te maken. Dat is waar het allemaal om draait in een Harmonie.

In ons eigen verenigingsgebouw vinden de repetities plaats en de eventuele andere activiteiten die nodig zijn om een Harmonie draaiende te houden, zoals de lessen, de worst- en koekactie en eventuele feestavonden. Natuurlijk moeten we niet vergeten de “derde helft” van de repetitie: een belangrijk onderdeel van de repetitieavond. Noodzakelijk om de onderlinge band goed en de Wijhese Harmonie levend te houden.
Dat is de Grande Dame van Wijhe zeker: een bloeiende en vitale vereniging waar heel veel muziek in zit.